Het totstand komen van de stappenmethodeDe Nederlandse professor Dokter Max Euwe werd in 1935wereldkampioen schaken. Het aantal competitieschakersvermenigvuldigde zich toen in Nederland in één jaar tijd van 3000naar 11000. Nederland heeft dan ook een schaakcultuur opgebouwdwat zich heeft vertaald in onder andere een professionele structuurvoor het jeugdbeleid. Talentvolle jongeren worden begeleid doortopschakers en ieder jaar behalen enkele jongeren de titel vanInternationaal Grootmeester of Internationaal Meester. Veelnederlandstalige schaakliteratuur was van zijn hand en daarommogen wij stellen dat hij met zijn vele publicaties Nederland heeftleren schaken. "Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" is eenbekende slogan die men in Nederland vlug had begrepen.In 1972 verscheen dan ook het eerste leerboek "Jeugdschaak" vande Koninklijke Nederlandse Schaakbond. Het boek "Jeugdschaak" van de hand van Simultaanmeester Berry Withuis bestond uit driedelen in één boek. Voor beginners was er de opleiding tot hetPionnendiploma, voor de licht-gevorderden was er de opleiding tothet Torendiploma en voor de gevorderden was er de opleiding tot hetKoningsdiploma. Vijf jaar later kreeg dit boek een opvolger onder de naam"Juniorenschaak". De opzet van dit boek, eveneens van de hand vanschaakjournalist Berry Withuis, was het schakende kind op te leidentot klubspeler. Daarom werd in dit boek uitgegaan van devoortdurende begeleiding van het kind door een ervaren speler.
Eind de jaren tachtig werd door de Nederlanders Rob Brunia en Corvan Wijgerden een nieuwe en uitstekende leermethode ontwikkeld diezeer in de belangstelling staat.Rob Brunia is een in Nederland alomgekende pedagoog. Cor van Wijgerden, onderwijzer van beroep,haalde in 1978 zijn laatste IM-norm en mocht zich derhalveInternationaal Meester noemen. Vanaf 1984 is van Wijgerden minderaktief als speler, des te meer als trainer en vanaf die periode wordt hijbondstrainer. De begeleiding van de Nederlandse topjeugd is zijnprioriteit en de Nederlandse topspelers Jeroen Piket en Loek vanWely werden door hem begeleid.Beiden waren de bedenkers van de STAPPENMETHODE, die InNederland en België (en ondertussen in andere landen van Europa)veel wordt toegepast om kinderen te leren schaken. De stappenmethode is het produkt van een weloverwogen toepassingvan een aantal belangrijke didactische, leerpsychologische enschaakinhoudelijke uitgangspunten. De methode is gebaseerd oppatroonherkenning. Door de praktische oefening van tal vanschaaktechnische kenmerken krijgt men de gelegenheid om dekenmerken in tal van stellingen te herkennen en in te oefenen.Aangezien patroonopslag heel goed gaat bij kinderen tussen zes entwaalf jaar wordt thans reeds met de opleiding gestart vanaf dezeleeftijd. De stappenmethode werd ook in boekvorm gegoten enbestaat uit vijf delen.