De jeugd scoort met het hoofd
Het schaken is de koningin van de denksporten. Het heeft iets
buitengewoons fascinerend. Daarenboven is schaken een sport !
Voetballen doe je met je benen,
schaken met je hersenen. Zowel je
benen als je hersenen horen bij je
lichaam. Het voetbal als het schaken
worden gespeeld om te winnen.
Daarom is het een sport.
Een DENKSPORT. Het is daarbij een
sport voor het leven. Als je voetballer
bent, ben je vroeg of laat gedoemd de
competitiesport vaarwel te zeggen. Als
je schaken hebt geleerd kan je als
grootvader of als grootmoeder nog
steeds aan competitieschaken doen.
Tal van alternatieve schaakvormen kenmerken het jeugdschaak waar
kinderen zich massaal kunnen in uitleven. Denken we maar aan
doorgeefschaak, weggeefschaak, atoomschaak, cilinderschaak, munt-
schaak, schietschaak, dekschaak enz. Kenmerkend voor deze
alternatieve schaakvormen is dat de kinderen steeds opnieuw leren
vooruitdenken in telkens nieuwe omstandigheden.
Het schaken vervult een educatieve en sociale functie in onze
maatschappij. Het kweekt concentratievermogen en logisch denken
aan. Kinderen leren inzichten op te bouwen, het oefent het
voorstellingsvermogen en het stimuleert het creatief denken. Het
bevordert zelfstandigheid en gedisciplineerd handelen. Het traint de
sociale vaardigheden. Ze worden stressbestendiger en leren
incasseren. Ze leren omgaan met winst en verlies. Het schaken in
ploeg bevordert de teamgeest en de onderlinge samenwerking.
Correlatie tussen schaken en school
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het beoefenen van de
schaaksport bij kinderen een positieve invloed heeft op hun cognitieve
ontwikkeling en een positief effect heeft op hun schoolresultaten.
Twee vorsers van het laboratorium voor Experimentele, Differentiele
en Genetische Psychologie van de Gentse Rijksuniversiteit deden in
1981 een onderzoek naar de effecten van het schaakspel op het
denkvermogen of cognitieve ontwikkeling van het kind. De resultaten
van dit onderzoek werden aangevuld met commentaren van Prof. A.D.
de Groot, Nederlandse eminentie op het gebied van pschychologische
studies over schaken. Het volledige rapport werd gepubliceerd in het
Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie en haar Grensgebieden
van november 1981.Het resultaat van dit onderzoek was dat
schaaklessen bij kinderen een positieve invloed had
op hun denkvermogen.Het volledige rapport is
te lijvig om het te kunnen publiceren. Daarom
beperken wij ons tot het artikel welke verscheen
in
de pers op 18 december 1981.
Uit een studie die in 1983 en 1984 aan de
Katholieke Universiteit van Leuven werd uitgevoerd
door Professor Verstraeten werd het positief
effect van het schaken op de
schoolresultaten aangetoond.
Een Nederlandse student deed in 1992 een
onderzoek, in het kader van zijn eindwerk aan de
Universiteit van Amsterdam, naar het mogelijk bestaan van cognitieve
overdrachtseffecten van schaakonderwijs.Het resultaat was hier ook
dat de schakers betere schoolresultaten behaalden op
taalvaardigheid, rekenvaardigheid en informatieverwerking dan de niet
schakers.Het verslag van dit onderzoek kunt U hier lezen.
In het tijdschrift KLASSE nr. 76 van Juni 1997 verscheen een
interessant artikel over schaken op school.